تولید چرم گاو مرغوب طبیعی

_ چرم ها درچه خصوصیاتی باهم فرق دارن؟

_ چرم های طبیعی درکل به چنددسته تقسیم میشوند ؟

_ چرم طبیعی براساس نوع دباغی به چندنوع تقسیم میشود؟

 

انواع چرم طبیعی در صنعت چرم سازی به 3نوع کلی تقسیم میشود. علاوه بر این، چرم طبیعی براساس نوع دباغی هم به6دسته تقسیم میتوان کرد.

_ چرم سبک:

چرمی است که از پوست حیواناتی مانند گوسفند،بز،بزغاله،بره بدست میاید.اینچرم بسیار ضعیف و نازک است که درساخت محصولاتی مانند لباس،کاپشن و دستکش چرم استفاده میشود. درکل برای محصولات باکیفیت مرغوب نیست.

 

_ چرم نیمه سنگین:

چرمی است که از پوست حیواناتی مانند کروکودیل و شتر مرغ بدست میایید که به علت کمیاب و گران قیمت بودن بیشتر در ساخت محصلاتی که جنبه تزئینی دارند مورد استفاده قرار میگیرند.

 

 

– چرم سنگین:

چرمی است که از پوست حیواناتی مانند گاو ، گاومیش،گوساله،شتر بدست میاید.این گروه چرمی بهترین نوع چرم جهت استفاده های معمول میباشند.این نوع چرم دارای بیشترین مقاومت و زیباترین رخ درمیان چرم های دیگر است.این چرم به علت استحکام ومقاومت بالا،در زیره وروی کفش ،کیف های دستی و جیبی مرغوب ویا در تسمه های ماشین الات صنعتی و….به مصرف میرسد.

 

 

 

 

علاوه بر دسته بندی کلی بالا، چرم طبیعی را بر اساس نوع دباغی هم می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

 

  • چرم گیاهی:

در دباغی این نوع چرم تا حد امکان از مواد و رنگ های شیمیایی استفاده نمی شود. به جای رنگ های شیمیایی از رنگ های گیاهی و مواد و روغن های حیوانی استفاده می گردد. این  نوع چرم به علت اینکه دارای بیشترین سازگاری با محیط زیست بوده و در اثر تماس با پوست انسان عوارضی ایجاد نمی کند از بهترین انواع دباغی چرم به شمار می رود. این نوع چرم، انعطاف‌پذیر بوده و رنگ آن قهوه‌ای‌ست که میزان رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست بازمی‌گردد. در زمان قدیم از چرم گیاهی برای ساخت زره استفاده می شده است.

  • چرم کرومی:

چرمی است که مواد اصلی در دباغی آن بر پایه کروم است. بر روی برخی چرم های کرومی که رویه نامرغوبی دارند، طرحی را بصورت مصنوعی چاپ می کنند که به آن چرم کرومی چاپی می گویند.

  • چرم آلومی:

در این روش چرم با نمک آلومینیوم در ترکیب با چسبنده‌های گوناگون و منابع  پروتئینی مانند فلوئور، زردهٔ تخم مرغ و … دباغی می‌شود.

  • چرم پوسته خام:

با ایجاد تراش‌های نازک روی پوست، شناور ساختنش در آهک، و  کشیدنش در موقعی که خشک شده است درست می‌شود.

 

در این مطالب متوجه شدیم که چرم گاو از مرغوب ترین چرم هاست،برای تهیه این چرم بامادرارتباط باشین…